Skip to content →

Pohled do budoucnosti: Rok 2018 z pohledu marketingu

Je to prostě fakt – rok 2018 se blíží a my v digitálním marketingu bychom se na to měli připravit. Jako poslední roky se i ten další rok totiž ukáže, že to, co platilo letos, tak příští rok už může být jednoduše passé.

Tento rok totiž začalo konečně probublávat i do vyšších (nebo snad nižších? 🙂 ) pater ve firmách to, že personalizace není pouze oslovení. Že data jsou od toho, aby se používala, analyzovala. A opětovně se ukazuje, že marketing se nemusí dělat ve velkém rozpočtu, aby se stal lídrem v oblasti kreativity a netradičního zpracování.

Jak rok 2018 vidím svým pohledem?

Retence se stane ukazatelem síly

My marketéři jsme občas podivíni. Dostaneme rozpočet a ve snaze plnit bláznivá KPI jdeme cestou nejmenšího odporu a tou je akvizice. A když už nacpeme do akvizice bambilion peněz, tak už prostě s tou uživatelskou bází nic neděláme. Nebo mizerně, protože na nic jiného není – samozřejmě – čas.

Takže revize: akvizice je důležitá. Důležité je ale taky vědět, jaké jsou naše jednicové náklady na získání takového akvírovaného subjektu. Že to nevíme, protože je to složité spočítat? Hmm… Je to pravda, ale pokud to získáme, máme plusové body u managementu, protože třeba zjistíte, že retence je podstatně levnější 😉

A dostávám se k jádru pudla. Mám velkou uživatelskou základnu, občas s nimi nějak komunikuji, občas jim připravím marketingovou akci. Proč je ale nevytěžovat ještě více? Nemít k dispozici více informací, jít do skutečně hloubkového behaviorálu tak, abych třeba z ušetřených peněz mohl zkoušet nové cesty?

Pro informaci – dotazoval jsem se našich znalých klientů, jak jsou na tom v poměru nákladů na akvizici a retenci a možná by vás mohlo zajímat, že retence vychází v průměru o 39 % levněji. A to se bavím o našich luzích a hájích 🙂 Tak co nyní, kolegové? Co uděláme s ušetřenými dvěma pětinami?

Upgrade marketingového funnelu

Toto je téma, na kterém se s mnoha marketéry nemohu shodnout. Někteří mi říkají, že to nejde dělat, nebo je to moc složité v rámci velkých omnichannelů. Někteří tvrdí, že současný model trychtýře bohatě postačuje a netřeba upravovat něco, co funguje již léta.

Já zase tvrdím, že změna je život a bez hledání nových cest nebude nových možností.

Všichni asi známe standardní marketingový trychtýř, funnel. Pro určité komunikační kanály, a dokonce i obory, může být mírně upravován, nicméně princip je stále stejný – na vstupu máme kompletní audienci, výstupem nás zajímá konverze. Vše mezi tím je vycpávka, kterou potřebujeme zejména kvůli zákaznickému supportu, navigaci, uživatelské zkušenosti…

Generic Sales Funnel

Já se domnívám, že po uskutečněné konverzi (např. nákupu) by měl funnel logicky pokračovat a to už jen kvůli výše zmíněné retenci. Ta je přeci důležitá!

Takže jak by to mělo vypadat nově?

2018: Marketing Funnel

Omlouvám se za případnou nečitelnost textu 🙂 Škrábal jsem to na iPadu…

Mass mail vs. Automatizace

Přiznejme si – co děláme nejčastěji ve světě emailingu. Stavíme standalone kampaně, nebo si dáváme tu práci s automatizací?

Méně je někdy více…

Ze zkušenosti našich konkurentů i naší přímé víme, že standalone kampaně tvoří něco kolem 92 % ze všech rozeslaných kampaní. Pouze nějakých 8 % je automatizovaných tak, že šetří čas a práci marketingovým oddělením.

A víte, co je legrace? Oněch 8 % u mnoha klientů, kteří si s automatizací hrají, tvoří tento podíl občas stejně velké příjmy, jako všechny ostatní hromadné kampaně. Přitom standalone kampaně jsou časově značně náročné.

Nemám univerzální kouzlo na to, abych poradil jak na to – bez testování to nejde – ale vězte, že na konci toho pomyslného tunelu je sladká odměna v podobě vyšších konverzních poměrů. A nebojte se vůbec toho, že budete najednou rozesílat výrazně méně emailů. No a? Důležité je, že ten email přijde ve správný čas správnému uživateli, který už jen vykoná požadovanou akci. A že ji nevykoná hned, ale třeba za tři dny? To přeci nevadí.

Behaviorál už nebude jen buzzwordem

Konečně se dostaneme (snad) do roku, kdy hlavně majitelé eshopů pochopí, že nemusí všem nabízet všechno.

Jeden příklad za všechny od mého kolegy: Ten si někde v létě koupil novou sekačku, protože jeho stará (sekačka) mu odešla. Obhlédnul v obchodě, nakoupil přes internet. Asi po dvou týdnech mu newsletterem přišla super nabídka na jeho sekačku, nyní s 20% slevou… no nenas*alo by vás to? 😀

Takže – sbírejme data o uživatelích (a samozřejmě, díky GDPR, je o tom informujme…), zajímejme se o to, co hledají, kde jsou, jak dlouho tam jsou a – nabízejme jim věci, které souvisí s jejich hledáním.

Můj oblíbený příklad na karafě: Provozuji eshop s domácími potřebami. Můj klient Franta si u mne koupil karafu za 99 Kč. Co kdybychom mu pár dní na jeho nákup, když už i víme, že si zboží převzal, doporučili třeba sklenky v podobné cenové hladině? Pokud si někdo kupuje karafu za kilo, asi není potřeba mu nabízet sklenky od Riedela za několik tisíc… 😉

ROI mailingu se zvýší na $46 za každý investovaný $1

Emailing je ze všech médií nejvíce konverzním kanálem (Gartner, 2015, 2016, 2017). V roce 2016 byla průměrná rentabilita investice (ROI) $38 na každý investovaný $1, v roce 2017 $42 a pro rok 2018 by to mělo být $46.

Myslíte si, že to je blbost? Není… podobná čísla potvrzuje i naše konkurence, nezávislé agentury (Gartner, MarketingSherpa, Deloitte, KPMG…) a hlavně – vychází to z dat klientů, kteří mají samozřejmě funkční a zdravě nastavený marketingový kanál.

Email Marketing ROI

Možná by stálo za to udělat před Vánoci generální revizi marketingu. Stejně jako doma někteří z nás budou dělat generální úklid 🙂

Tendry budou „cinknutější“ ještě více

Rád bych napsal, že tendry a výběrová řízení budou konečně bez známek kamarádšoftů, „malých domů“, přitečených kapříků… bohužel ale. Vidím to bledě. Další rok se bude jen prohlubovat to, co zde pokračuje od nepaměti. A čím větší balík peněz někteří obhospodařují, tím více se to bude projevovat.

Takže cinknutí tendrů a výběrek tu bude stále 🙁 Naštěstí pro ty, kteří jedou globálně – ve všech zemích tomu tak není… 😉

Published in Myšlenky

One Comment

  1. […] i naši klienti, a to že průměrný marketér využívá automaticky odesílané e-maily pouze v 8 % případů. Zbylých 92 % stráví nad standalone kampaněmi. A největší paradox je ten, že oněch 8 % mu […]

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *