Skip to content →

Máš Facebook? Vrať se do hrobu

Velmi nepříjemný byl pro Facebook skandál s marketingovou společností Cambridge Analytica, která získala data uživatelů této sociální sítě. Jeho šéf Mark Zuckerberg ale čelí daleko vážnějšímu problému: Facebooku se sice finančně daří, opouštějí ho však mladí lidé, především ve věku 12–24 let.

Jen letos dají Facebooku definitivní sbohem přibližně dva miliony mladých lidí ve Spojených státech. U věkové hranice 18–24 let tak dojde k propadu počtu uživatelů o šest procent a jejich počet dále poroste. Tvrdí to společnost eMarketer. V dalších zemích sice k podobným úbytkům mladých nejspíše nedojde, ale protože USA předurčují vývoj na jiných, méně rozvinutých trzích, další země budou časem následovat.

Co je důvodem? „Současní -náctiletí z takzvané generace Z se narodili do éry internetu. Nadneseně řečeno, narodili se přímo na internetu. Jejich první fotografie, kterou rodiče pořídili ještě v porodnici, se totiž dost možná vzápětí objevila na Facebooku. Příslušníci téhle generace jsou prvními, jimž připadá Facebook těžkopádný, komplikovaný, prostě ‚pro starý‘,“ vysvětlil před časem Martin Petrášek, analytik e-commerce a ředitel společnosti FG Forrest.

Je moc vlezlý

Podobný názor má Lukáš Hakoš, šéf softwarové společnosti Clever Monitor. „Mladé lidi už Facebook tolik nebaví. Podle statistiky amerického časopisu Forbes je moc vlezlý a nabízí primárně to, o co daná osoba nestojí. Současně platí, že mladí lidé nyní hledají více než kdy jindy zážitky, a to jim Facebook nemůže příliš nabídnout. Proto je nyní v kursu zejména Instagram, který rovněž patří Facebooku. Roste i obliba různých videoserverů, jako je YouTube, jenž zažívá renesanci,“ popisuje důvody poklesu zájmu o Facebook.

Mladí se začali obracet ke Snapchatu, jemuž podle Petráška pomáhá to, že dosud nenašel způsob, jak vydělávat. „Neotravuje uživatele takovým množstvím reklamy jako jeho podstatně úspěšnější konkurent Facebook. V očích uživatelů Snapchatu je kladem i to, že zde publikované obrázky během několika sekund mizí, nikam se neukládají, na rozdíl od úplné historie komunikace známé z Facebooku,“ upozornil na problém s nedostatkem soukromí.

Mladí lidé upřednostňují spíše obrázky nad textem, a přesunují se proto na jiné sociální sítě, souhlasí Michaela Jungrová, expertka na on-line marketing. Ta má ovšem ještě jeden zajímavý postřeh: „Na Facebooku jsou také stále častěji jejich rodiče, tak co by tam dělali?“ uvádí. Její slova potvrzují data eMarketeru. Zatímco mladí odcházejí, starší lidé sem přicházejí. Průměrný věk uživatelů na této sociální síti tedy neustále roste.

Podle Josefa Šlerky, odborníka na analýzu dat na sociálních sítích a vysokoškolského pedagoga na Karlově univerzitě, ale neexistují natolik dostatečná a přesvědčivá data, abychom odliv mladých lidí ze sociální sítě považovali za trend. „Druhá věc je, že Facebook je dnes stejně samozřejmou službou jako třeba e-mail,“ uvádí. „Máte ho, ale ruku na srdce, opravdu je to pro většinu lidí srdcovka? Další věc je fakt, že Facebook jako firma vlastní jak Instagram, tak WhatsApp, takže možná opustí Facebook jako službu, ale ne Facebook jako firmu,“ dodává.

Rozhodně se neloučí

I kdyby se odliv mladých zrychlil, Facebook jako sociální síť rozhodně neskončí. „To jistě ne. Spíše budou vznikat další sítě, které budou řešit to, po čem je poptávka mezi lidmi, nebo problémy již existujících sítí. Například právě ony zážitky nebo poslední dobou vyhledávanou gamifikaci (zvyšování zájmu klientů prostřednictvím užívání herních prostředků, pozn. red.). Sociální síť budoucnosti by měla být zejména nenásilná, co se týče vnucování informací, a ‚inteligentní‘, aby na základě behaviorálních dat a chování sama predikovala, o co má zájem sám uživatel. Objednat si jídlo? Pozvat přítelkyni na rande? Napsat rodičům, že mi je dobře?“ popisuje Hakoš.

Josef Šlerka tvrdí, že Facebook má před sebou dvě hlavní cesty budoucího rozvoje. „Myslím, že dojde ke konvergenci mezi aplikacemi jako Messenger a WhatsApp na jedné straně a mastodonty, jako je Facebook. Provoz sám ale silně ovlivní regulace hlavně na americkém trhu, k nimž se schyluje. Lze očekávat větší důraz na soukromí, zavedení placené verze Facebooku bez reklam a tak dále. Myslím ale, že Facebook tu s námi zůstane dlouho,“ uvádí Šlerka.

Kdo vládne Facebooku, může být i poslanec

Ať to dopadne jakkoli, Facebook zůstává darem z nebes pro řadu politiků, kteří měli nebo mají ambice dostat se nahoru. Takový Dominik Feri z TOP 09 by mohl vyprávět. Facebook umí využívat naprosto brilantně, podařilo se mu na něm získat přes sto tisíc sledujících. Během loňských voleb vyburcoval především mladé lidi, kteří pak přišli k urnám a vhodili mu preferenční hlas. Bylo jich patnáct tisíc, což bohatě stačilo na poslanecké křeslo, a i díky tomu strana překročila pětiprocentní hranici. „Dominik Feri bohužel dostal toho Kalouska (předseda TOP 09, pozn. red.) do sněmovny. Takže jsme se ho nezbavili a budeme ho tady poslouchat, ty jeho pitomosti a demagogie, ještě dlouho. Je to trauma, ale snad to přežijeme,“ postěžoval si pak předseda ANO Andrej Babiš na úspěch TOP 09, tedy vlastně úspěch Feriho.

Názory expertů na moc Facebooku v politickém boji se různí. „Hodně záleží na rétorice, využití i jiných mediálních formátů a komunikačních kanálů, ale určitě je možné touto cestou velmi levně podsouvat masám lidí své myšlenky,“ soudí Hakoš.

Naopak Šlerka je ale vůči takové moci sociální sítě skeptický. „Facebook nemůže vyhrát volby. Ne, nemůže a ještě jednou nemůže. Ano, dokáže sehrát důležitou roli v celkové kampani, ale sám o sobě ne. Bez zbytku práce to je nemožné. Může pomoci lépe zacílit dobře napsaný vzkaz, ten ovšem musí být součástí celé kampaně, a v poslední řadě by měl být kandidát hlavně uvěřitelný a nevypadat jako produkt reklamní kampaně. Lidé to většinou poznají,“ tvrdí rezolutně.

Firmy a amatérismus

Mladí odcházejí, společnosti však s Facebookem stále intenzivně pracují. Vedle tvorby reklamních kampaní se snaží reagovat na komentáře uživatelů. Někdy však při této činnosti selhávají. Příkladem mohla být společnost Marlenka, proslulá svým medovým koláčem. Zatímco péct nejspíše umí a chlubí se, že tak činí na základě staroarménské receptury, horší je to s působením na sociálních sítích. Když se totiž uživatelé na facebookové stránce Marlenky posměšně zeptali, zda je v tomto receptu také palmový tuk, který byl uveden ve složení koláče, firma na výtku reagovala zablokováním uživatele. To na sociálních sítích vyvolalo vlnu nesouhlasu.

Některé společnosti neváhají sáhnout k podvodu. Na jeden upozornila blogerka Zuzeta. „Možná, stejně jako já, patříte k těm, kdo včera s nadšením lajkovali FB událost Koncert Eda Sheerana v Praze. Jedním pohledem na program O2 areny se dalo zjistit, že v daném termínu je tam jiná akce, takže jsem to pustila z hlavy jako hloupý fake. Jaké bylo moje překvapení, když jsem večer zjistila, že já a dalších 29 tisíc lidí máme zájem o akci Běh pro Kuře 2018. Veškeré informace o koncertu zmizely, změnil se i termín, zůstala jen soutěž o vstupenky,“ napsala a dodala, že ji to naštvalo a urazilo. „A co teprve kdybyste byli v roli klienta, který propagaci svojí akce zadá profi agentuře a ta to pojme takhle? A co je nejhorší – co když ta vaše akce je charitativní, pod hlavičkou dlouho budované značky? Takové jednání je z mého pohledu podvod, lež, klamavá reklama, drzost, jak chcete,“ durdila se Zuzeta.


Data a peníze: Máš Facebook? Vrať se do hrobu

Zdroj: Faktor Soukup

Published in Média

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *