Skip to content →

Dopravci před svátky nestíhají. Vážně?

Všichni jsme se s tím někdy setkali: objednáme si něco přes internet, a místo aby přišla textová zpráva s informací o hodině doručení, dorazí pouze omluvný text, že dopravce nestíhá a balík bude doručen v náhradním termínu. Tedy, takto dají vědět alespoň ti seriózní…

Je nepopiratelné, že tak exponované období, jako je prosinec, je zátěžovým testem všech našich smyslů a potřeb. Jestliže běžně jsou sklady plné z méně než osmdesáti procent, v tomto období se všichni snaží je přeplňovat, aby uspokojili poptávku klientů v nejrychlejším možném termínu. Ono to ale občas není tak jednoduché, protože v této trojčlence je potřeba počítat i s dopravcem, jehož ovlivnit nemůžeme.

Stačí málo

Domnívám se, že kdyby elektronické obchody své marketingové kampaně trochu lépe plánovaly a dokázaly v reálném čase komunikovat s dopravci o stavu jejich vytížení (protože všichni, až na Českou poštu, to podporují), dalo by se mnoha problémům dobře předcházet.

Z mé zkušenosti, nejen pokud jde o Českou republiku, je přitom náprava tohoto řešení skutečně jednoduchá. Tím ovšem nemyslím logistiku obchodu v pozadí, kterou samozřejmě musí někdo připravit, zde je pro změnu třeba počítat se lhůtami i dodávkami od vývojářské společnosti, pokud si tedy vývoj nezajišťujete vlastními kapacitami. Nejdříve je nutné bez ohledu na období identifikovat problematické dny v týdnu, kdy máme problémy s logistikou a sklady buď my, nebo náš dodavatel.

To je samozřejmě potřeba zanést do kalkulace a přípravy obchodních kampaní, jež se zobrazují na mnoha místech na internetu, na sociálních sítích, ve vyhledávání, ve formě SMS nebo v e-mailu. Dále je potřeba počítat s tím, že v náročném období, jakým jsou svátky, musíme všechny proměnné vynásobit patřičným koeficientem. A pak už jen rozplánovat kampaně tak, aby vše stíhal sklad, dodavatelé a samozřejmě i dopravce. Máme-li jich více, můžeme klientovi poskytovat zpětnou vazbu o ideální volbě a neupřednostňovat jen toho nejlevnějšího.

Komunikace jako základ

Anebo si na to můžeme pořídit marketingovou platformu, která v propojení s naším obchodem tohle všechno, nebo alespoň poměrnou část, může zařídit, protože využívá pokročilých algoritmů pro plánování a z reálného času i celého obchodního segmentu samozřejmě zná aktuální trendy. Výhodou tohoto řešení je, že ušetříte čas a nervy s tabulkami, u nichž hrozí, že se nakonec ztratíte ve změti čísel. Ušetříte také za provozního zaměstnance, který musí tuto platformu občas ovládat, protože zatím ani nejlepší umělá inteligence není dostatečně autonomní.

Nejdůležitější ze všeho je ale uvědomit si, že prosinec je hlavně období klidu, bramborového salátu a něčeho dobrého k pití. Proto je potřeba všechny obchodní a provozní aktivity plánovat s dostatečným předstihem tak, aby se z něj zbytečně nestala noční můra. Však už Karel Hynek Mácha říkával, že základem je funkční ko- munikace.

Názor – FaktorS

Článek pochází z FaktorS.

PDFFaktorS – Názor

Published in Média

Comments

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *